Thursday, February 3, 2011

SAHABAT....JANGAN SEDIH!



"yA Allah, kuatkan kan lah tali persahabatan kami dan satukan lah kami dijalan-jalan keredhaan Mu ya Allah"

Alhamdulillah, coretan pada kali ini saya tujukan khusus buat sahabat baik saya yang senantiasa bersama saya disetiap saat saya berduka. Kami ibarat adik beradik yang rapat. Hampir semua perkara kami lakukan adalah bersama. Sekolah, Kampung, Sukan, Unit beruniform, Hobi dan sampai ke KTD pun masih lagi bersama. Allahuakbar, bila flashback semula, kenangan-kenangan lalu masih segar didalam ingatan.

Sahabat saya ini telah banyak membantu dalam menambah baik segala kelemahan dan juga kekurangan didalam diri ini. Disaat saya melalui saat sukar, dia juga lah orang yang banyak membantu dan memberi pandangan serta nasihat. Subahanaullah segala puji bagi Allah dan syukur kerana dengan izinnya saya mendapat seorang sahabat yang baik.

Sehinggalah pada satu hari kami perlu berpisah diatas 1 sebab, iaitu dalam rangka mencari redha Allah s.w.t. Berjuang dalam memperbaiki kehidupan masyarakat ditanah kelahiran kami. Saya memilih untuk tidak pulang bersamanya, kerana ada sesuatu yang harus dilaksanakan disini dan juga dalam proses memantapkan diri serta menimba seberapa banyak ilmu dunia mahupun akhirat. Saat ini merupakan ujian yang berat buat saya dan juga sahabat yang saya kasihi.

Namun, kerja-kerja dakwah harus diteruskan. "Sahabat saya, jangan pernah bersedih! Sesungguhnya Allah senantiasa bersama mu." Itu lah ayat yang mampu saya lontarkan kepadanya. "Sahabatku, ana akan senantiasa mencari ruang untuk meluangkan masa dalam melaksanakan kerja-kerja yang mulia ini. Walaupun kita jauh, namun iringan doaku tetap senantiasa bersama mu."

Teman-teman sekalian, apa yang saya nak anda semua dapat daripada perkongsian pada hari ini ialah, CARI LAH SEORANG SAHABAT YANG MAMPU MENDIDIKMU. YANG SENANTIASA INGATKAN KITA KEPADA ALLAH S.W.T. Jangan memilih teman atau sahabat yang membawa kita jauh dari jalan-jalan Allah s.w.t.

Akhir kalam, mari kita sama-sama memilih kepada jalan-jalan kebenaran dan saya juga mengajak untuk kita senantiasa UPDATE iman dan juga diri kita pada setiap masa. Wallahu"alam sesungguhnya Allah itu lagi maha mengetahui dan maha besar. Wassalam...

1 comment:

  1. thanks y ats berbaginya,, smg kita bersahabat karena Nya,, sbb prshbatan krn Nyalah yg akan mmbawa kbhagiaan dunia wal akhirah..,, ada pesan agama bhw kelak dihari kemudian, semua persahabatan putus, kecuali yg dijalin dg ketaqwaan, sekian bnyak nanti yg akan brucap "aduhai, seandainya dlu saya mngangkat si A mnjd shbt, dan tdk mngangkat si B,, (Qs. alfurqan:27-29) ,,demikian, smg kita hdup brsahabat...

    slm knl n slm persahabatan..

    ReplyDelete

Perlu pandangan dari anda semua

Followers