Friday, June 17, 2011

JOM CAKAP SABAH


Salam perjuangan dari saya from Sabah.

Hari ini, saya ingin berkongsikan sedikit cara tutur bicara negeri saya sendiri. Sabah merupakan negeri yang mempunyai pelbagai suku kaum dan memiliki tutur bicara yang berbeza-beza. Bila sebut Sabah, sudah tentu sinonim dengan Gunung Kinabalu, Pulau Sipadan dan pelbagi jenis tempat yang menarik dan sering menjadi tumpuan para pelancong tempatan mahupun luar. 

Baik, kita letak tepi dulu tentang Gunung Kinabalu. "Cakap Sabah bah", izinkan saya untuk berkongsikan cara tutur orang sabah yang diguna pakai setiap hari. Penggunaan bahasa melayu sabah banyak dipengaruhi oleh bahasa Indonesia dan juga Brunei. Ayuh kita lihat beberapa contoh :
* Bilang - Cakap, bagitau
* Limpas - Lepas (masa). atau lintas (Seberang)
* Pigi - Pergi
* Aisboks - Peti Sejuk
* Bubut - Kejar
* Silaka - Celaka
* Mangkali - Barangkali
* Dan banyak lagi yang kita akan sambung pula lepas ini.

Penggunaan kata tambah "Bah" - Kata penyudah untuk menguatkan ekspresi kita. Sebagai contoh :
* Iya, bah - Iya lah

Kata tambah pemula untuk memulakan percakapan.Sebagai contoh :
* Bah, pigi la kamu dulu - (Saya menjawab kamu), pergi lah dahulu

Perbezaan yang dapat kita lihat diantara penduduk Negeri Sabah dan juga Negeri-negeri lain yang ada di Semenanjung Malaysia dalam bertutur kata seperti :
  * Sebutan "saya" - Sabah sebut = Aku, Saya  (Manakala) Semenanjung sebut = Saye, kita

Dan banyak lagi penggunaan bahasa yang dapat kita kenalpasti. Setakat ini sahaja lah dahulu yang dapat saya kongsikan. Insyaallah saya akan kongsi lagi pada masa akan datang. Bah, jumpa lagi ya. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers