Friday, February 4, 2011

GAME GAME GAME


Salam ukhwah pada teman-teman semua.Alhamdulillah, mari sekali lagi kita bersyukur kepada Allah s.w.t kerana dengan izinnya kita masih lagi diberi ruang untuk bernafas dan melaksanakan aktiviti rutin kita harian.

Alhamdulillah, Insyaallah saya akan kupas sedikit mengenai "Games" yang berlaku dipersekitaran kita pada hari ini. Budaya main game ini sudah sinonim dengan remaja yang bersekolah menengah mahupun mahasiswa di IPT/IPTS. Terlalu banyak sehinggakan anak-anak muda kita terus khusyuk dan leka dengan aktiviti games ini.

Pes 2011, Counter Strike, Star Wars, FIFA, Cabal, Dota dan bermacam lagi jenis game telah bersarang didalam diri anak-anak muda pada hari ini. Apa yang menyedihkan ialah, aktiviti games ini menyebabkan anak-anak muda kita pada hari ini sudah lupa akan solat. Malah ada juga maklumat mengatakan faktor tidak hadir ke kelas adalah disebabkan bermain game 24jam.

Adakah anak muda seperti ini yang kita inginkan? Ataupun adakah kita ingin menjadi seperti ini? Sebagai insan yang bergelar manusia islam, kita seharusnya bersama-sama mencari jalan penyelesaian dalam membendung masalah ini. Adakah aktiviti seperti ini sia-sia dan haram? Yes Of Course sekiranya kita terlalu khusyuk dan menjadi hamba kepada games sehinggakan kita lupa melaksanakan perintah Allah s.w.t.

Cuba anda berfikir dengan lebih kritis dan kritikal? Selain itu juga, ada sesetengah pelajar yang mengatakan dengan games boleh hilangkan tension? Iya ke? Saya rasa lagi tension ialah. Nak hilangkan tension bukan ini caranya. Caranya ialah satu sahaja, solat. Ditambah pula dengan kita beristighfar serta zikir, insyaallah akan mengurangkan beban didalam diri kita.

Jadi, sebagai remaja yang masih lagi normal dan tidak gila, mari kita bersama-sama mengatasi masalah games ini dan cuba untuk mengawalnya. Jangan biarkan games mengawal kita. Senang cerita mari kita buat satu formula ringkas =

Games 2jam/Akan tetapi solat jangan tinggal!!

Saya yakin anda mempunyai formula yang lebih baik dari saya. Berusahalah menjadi seorang yang mampu melawan segala cabaran yang mendatang. Peringatan buat diri saya sendiri dan juga teman-teman yang diredhai Allah sekalian.Segala kekurangan saya memohon maaf. Wassalam..

2 comments:

  1. main game + ingat Allah = solat x tinggal dan mulut pun x menyumpah2 bila kalah game... huhuhu

    ReplyDelete
  2. Ana sokong sekali akhi... Thanks for the coment.

    ReplyDelete

Perlu pandangan dari anda semua

Followers