Wednesday, February 2, 2011

MR J SUDAH BERUBAH.

 
 
 Alhamdulillah, hari ini aku terinspirasi dengan kisah seorang sahabat aku, bagaimana dia boleh menjadi seorang yang baru dan lebih baik dari dulu. Ish-ish, bukan senang nak dapat cerita macam ni, kalau filem iya kot. Tapi ini sesuatu yang nyata, dan sudah tentu kita boleh jadikan iktibar. Biar aku mulakan kisah beliau secara sinopsis je lah noh, kang kalau nak full cerita tak muat ruangan blog aku ni.

Baik, Nama beliau ialah MR J, aku gelar dia macam tu la, tak boleh nak bagitau betul-betul, kang kontroversi plak ok. Beliau merupakan anak jati diri sabah yang tinggal disebuah pekan kecil yang diberi nama "Bandaraya bersejarah KUNAK" yang terletak diantara Tawau dan juga Lahad Datu. Nah, kalau ada sapa-sapa yang nak pi sini, boleh hubungi aku terus, kita adjust molek. Teruskan lagi, MR J ni dulunya terkenal dengan keaktifannya berprogram, berjiwa pemimpin, berkaliber dan bercita-cita menjadi seorang Y.B (Yang Amat Berhormat)

Walaupun MR J ni berjiwa pemimpin, akan tetapi sifat nakalnya, barannya, samsengnya, playboynya dan macam-macam lagi lah sangat-sangat terkenal dikalangan para pelajar mahupun guru. Kalau bukan sebab dia ni banyak bagi sumbangan kat sekolah, rasanya lama dah dia ni kena buang. Haha, macam-macam MR J ni. Mr Bean betul lah. Sambung plak, dia juga dahulunya tidak berapa kenal akan ISLAM yang sebenar, senang cerita ISLAM campur-campur lah, ala macam "Gadoh-gadoh" sejenis makanan orang jawa. Dia juga kata, kat tempat dia tu, kalau dah boleh jaga solat 5 waktu sehari semalam, confirm lah awek suka, Ustaz la katakan, hahaha ada juga macam tu.

Sambung lagi, pendek dan panjangnya cerita ni, dia dulu seorang yang "JAHIL". So, bagaimana pula dia boleh menjadi seorang yang baru dan lebih baik dari yang lepas-lepas. Nah, dia cerita lagi, "Allah izin, pada satu hari ada seorang pakcik ni yang digelar sebagai Brother Azman telah mengajaknya masuk ke salah sebuah IPTS yang nak kata dikenali, tak la juga. Ermm boleh lah. Pada mulanya MR J ni agak keberatan, iya lah takut tak boleh jadi HERO kat tempat lain. Lagipula kat pekan dia ni, kiranya dia yang paling HERO lah.

Gedebak-gedebuk, maka dipendekkan dia pun datang mengaji di Kolej tersebut. What happen ialah, bilamana beliau duduk di Kolej ni, sesuatu yang baru baginya. Apa yang dia lakukan selama ini di Pekan lamanya, adalah bercanggah sama sekali di Kolej ini. Para pelajar, Tenaga pengajar, dan seluruh kakitangan Kolej ini membawa satu mesej yang lain. Satu mesej yang belum ada dan sangat asing baginya. "Jaga Iman, Tarbiyah, Akhlak kena jaga, sahsiah sebagai seorang muslim kena jaga, dan pelbagai nasihat yang sering berlegar disekitar penghidupannya sepanjang berada di Kolej tersebut".

Maka dengan itu, selepas berhempas pulas belajar dan mengikuti segala bentuk program yang tersedia untuknya, lahir lah seorang MR J yang baru. Well, semua ini tidak akan dapat sekiranya Allah tidak susun beliau datang ke Kolej ini. Kita selalu dengar bahawa Hidayah itu milik Allah, nah jelas lah bahawa, Allah akan beri kepada sesiapa sahaja yang mengkehendaki kebaikan. Beliau juga bagitau aku, biar macam mana banyak nasihat, ceramah atau bentuk-bentuk majlis ilmu yang kita ikuti, tetapi HATI masih tak nak kepada cintaNYA, maka tidak akan dapatlah seperti apa yang dia dapat pada masa kini. "Ingat hanya diri sendiri sahaja yang mampu mengubah nasib, cara hidup dan jalan yang kita ingin pilih", itu lah ayat yang bagi aku sangat-sangat ..........apa ya? Tapi pendek kata, satu ayat yang power lah senang cerita.

Ish-ish, aku lah..Kagum dengan sahabat ni. Tu lah teman-teman sekalian, selagi kita masih diberi ruang untuk bernafas dimuka bumi Allah s.w.t ni, mari lah kita sama-sama berusaha mengubah diri kita. Aku ni pun bukan lah hebat sangat, atau nak dikata Ustaz ke, tapi sebagai hamba Allah s.w.t yang sedar akan tanggungjawab yang beri, maka kita kena laksanakan sehabis baik. Iya lah, kadang-kadang ada masa kita berada dipuncak yang baik, dan ada masa juga kita berada dibawah puncak yang kurang baik.Well semua itu cabaran, jadi kena berani dan tabah menghadapinya ok. Wahhh, panjang dah ni..Cukup dulu lah share untuk kali ini, nanti ada masa aku share lagi.

"Moga-moga kisah sahabat tadi boleh kita jadikan sebagai teladan dan ispirasi kita semua"
Eh eh eh, jap-jap.. Lupa nak bagitau nama Kolej tempat MR J belajar. Kolej Teknologi Darulnaim, Jalan padang golf, Pengkalan Chepa Kelantan Darulnaim. Bagi adik-adik yang lepas SPM tu tak sambung pegi mana-mana lagi, Mai lah datang ke Kolej ini untuk merasai sesuatu yang baru dan luar biasa hasilnya.

2 comments:

  1. blog yang baik..teruskan berdakwah tidak kira apa cara sekali pun..advice,di samping berdakwah elok perbaiki juga cara penulisan dari segi tatabahsa,kata hubung dan sebagainya,agar bahasa dalam bentuk tersusun..bahasa jiwa bangsa..

    ReplyDelete

Perlu pandangan dari anda semua

Followers