Tuesday, March 8, 2011

SERABUT

Salam kasih sayang pada semua teman-teman? Bagaimana kehidupan anda pada hari ini? CERIA? DERITA? ROMANTIK? MAGIC? DURIAN RUNTUH? TANAH RUNTUH? SEDIH? ataupun SERABUT YANG TERAAAAAAMAT SANGAT!!!!

Isu serabut bukan lah satu isu yang baru pada hari ini. Setiap kita pasti akan serabut. Bagaimana terjadinya serabut ini? Alhamdulillah saya ada bertanyakan kepada seorang kakak yang berjiwa besar, dan dia menjawab 2 sebab sahaja.

PERTAMA - Ada perkara yang belum selesai. Maknannya disini, ada sesuatu kerja yang kita lakukan tidak siap dengan sepenuhnya. Selain itu juga, terdapat masalah yang tidak selesai-selesai sehinggakan membebankan akal fikiran dan juga jiwa kita.

KEDUA - Allah s.w.t nak kita bertaubat kepadaNYA, ini kerana ada perkara-perkara mungkar terselit didalam kehidupan seharian kita.

Bila dengar jawapan dari kakak ni, "ooo mcm tu rupanya" itulah ungkapan yang terkeluar dari mulut saya sendiri.

Kemudiannya saya pergi bertanya pula dengan seorang abang yang berjiwa kecil, lalu dia menjawab 1 sahaja.

"Nah, kalau serabut..Minum lah air serabut Perut.. HAHAHAHAHA" (Kemudian ia berlalu pergi)

Tinggallah saya seorang terpinga-pinga dan tersengih manis..

Baiklah, nak disimpulkan ialah, sebagai hamba Allah yang baik, sudah seharusnya kita bijak mengurus SERABUT kita. Bagaiman, jawapannya ada pada 2 sahaja. Al-Quraan dan juga Sunnah Rasulullah s.a.w. Teringat penyampaian dari seorang sahabat yang saya kasihi Abg Hafiz Jaafar (Pensyarah KTD) - "Rasulullah s.a.w pernah bersabda - ('Aku tinggalkan kamu 2 perkara,dan jika kamu berpegang padanya, maka kamu tidak akan sesat selama-lamanya)".

Mudah-mudahan, hari ini kita semua terkurang dari perkara-perkara yang boleh membantutkan kita dalam mngejar cinta dan kasih Allah s.w.t.

Akhir penulisan, "Kurangkan Kontroversi....Tingkatkan Prestasi"... Wallahu'alam yang mana terkurang, sila tambahkan dan yang mana silap sila betulkan.


Jangan SERABUT....




CERIAKAN diri anda - Adik ni kata...


Tingkatkan IBADAH,MUJAHADAH dan DOA mu...

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers