Thursday, March 10, 2011

SENARIO LAGI

Pilih Jalan Yang Membawa Kepada Allah S.W.T

Subbahanaullah, segala puji bagi Allah s.w.t.......

Hidup ini dipenuhi dengan suka dan duka, dugaan dan juga cabaran. Pada hari ini saya akan berkongsi satu kisah benar yang berlaku di kawasan kelahiran saya.

Saya ada seorang member time school Rendah dulu, dah 7-8 tahun tak jumpa, akhirnya dengan izin Allah kami bertemu semula disebuah kedai KOPI. Begitu gembira sekali dapat berjumpa teman-teman lama. Alhamdulillah, dia juga telah pun berkahwin.

Sembang punya sembang, masuk waktu zohor. Saya pun ajak la member lama saya ini solat di masjid yang berdekatan. Akan tetapi respon yang saya terima kurang baik. Apa yang terpacul dari mulutnya ialah '" ba ndak apa lah. ko pigi la sembahyang. Aku cukup la sembahyang Jumaat jak. Itu pun sudah memadai".

Saya hanya tersenyum mendengar respon darinya. Apa yang saya ingin kongsikan ialah, hidup kita ini tidak cukup dengan suka duka sahaja. Tanggungjawab yang diberi oleh Allah kepada kita harus kita laksanakan. Jangan selalu berpuas hati dengan apa yang kita ada sekarang. Hidup ini bukan sekadar cari HARTA semata-mata atau pagi-pagi keluar cari rezeki, malam balik tidur. Begitulah seterusnya.

Kadang-kadang kita sebenarnya tahu, akan tetapi kita buat-buat tidak tahu. Saya ada tengok satu cerita yang mana HERO cerita itu berkata " Manusia yang tidak melaksanakan perintah Allah dengan sehabis baik, adalah manusia yang HILANG INGATAN.

Begitu hebat musuh-musuh yang ada disekeliling kita sehinggakan ianya mampu menjajah pemikiran kita ketahap tidak beriman kepada Allah. Tapi apa pula tindakan kita sebagai manusia yang sedar? Adakah tengok-tengok sahaja? Atau dia-dia lah, saya-saya lah? Apapun yang bersarang didalam pemikiran kita, mari kita tingkatkan diri kita seterusnya mengajak orang lain kepada kebaikan.


Masih banyak lagi perkara yang pelu dilakukan....

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers