Friday, April 22, 2011

BERCAKAP



Salam ukhwah pada teman-teman sekalian...

Alhamdulillah, sekali lagi saya bersyukur kerana masih diberi ruang untuk mencoret lagi pada hari ini. Semoga kita semua senantiasa ceria dan segar dalam melaksanakan kerja-kerja yang diberikan.

(Sekadar renungan) "Ingatlah keimanan dan keislaman bagaikan tanaman. Apabila dipelihara dengan baik, tanaman tumbuh dengan baik. Sebaliknya apabila ia dibiarkan, tanaman akan layu dan lama kelamaan akan mati" - Tepuk dahi tanya iman kita.

Baiklah, hari ini perkongsian yang saya ingin bentangkan ialah tentang "Hiasi percakapan kita".

Teman-teman sekalian, dalam kita berbicara itu mudah, akan tetapi dalam melaksanakannya amatlah berat. Kalau teman-teman perasan, remaja pada hari ini suka mengeluarkan kata-kata yang kurang elok kita dengari. Zaman saya belajar, antara perkataan yang famous keluar ialah,  "binatang awak ni", "bodoh", "mangkuk hayun", dan bermacam jenis perkataan yang canggih-canggih bunyinya. 

Teman-teman, setiap perkataan yang kita keluarkan menggambarkan diri kita. Sebagai contoh, penghinaan kita terhadap orang lain sebenarnya menunjukkan kehinaan kita sendiri jika dibandingkan dengan kehinaan orang yang kita hina.

Maka dengan itu, seorang individu muslim yang baik haruslah mengeluarkan kata-kata yang baik. Berkata baik itu lebih bermanfaat jika dibandingkan dengan berdiam diri. Namun, menghindari akibat perkataan  kurang baik lebih bermanfaat daripada memaksa diri berbicara sehinggakan mendatangkan keburukan pada diri sendiri mahupun orang yang lain.

Teman-teman sekalian, alangkah ruginya apabila waktu 24jam kita hanya dihabiskan dengan berbicara tentang perkara-perkara yang tidak berfaedah. Sebagai individu muslim, narilah kita sama-sama pertingkatkan hiasan percakapan kita. "Perbaiki dari masa ke semasa lisan kita".

Wallahu'alam, coretan ini peringatan khusus buat diri saya dan juga teman-teman diluar sana. Yang mana terkurang, sila tambah, dan yang mana silap, mohon dimaafkan. Wassalam..


No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers