Friday, April 1, 2011

KAGUM


Assalamualaikum teman-teman sekalian...Apa khabar? Semoga sihat dan terus segar dalam melaksanakan kehidupan sebagai hamba Allah dan tidak lupa juga untuk terus gigih dalam melaksanakan ibadahNya. Alhamdulillah, pada hari ini saya sangat bersyukur sekali kerana Allah masih beri saya ruang untuk update blog Oh Tidak. Dengan kerja yang sudah bertambah, namun ianya bukan alasan untuk tidak memperbahurui penulisan saya.

Apa yang ingin saya kongsikan ialah, pengalaman saya sebagai seorang penolong pegawai pemasaran Kolej Teknologi Darulnaim. Hampir 8 bulan gitu saya sudah berkhidmat di Kolej ini. Apa yang menariknya juga, hampir negeri di Malaysia ini sudah saya jejaki. Sub'hanaullah, semua ini berlaku dengan izin Allah.

Seorang pegawai @ penolong pegawai bila turun ke medan pemasaran, mereka akan berusaha mempromote produk yang mereka ada. Sepanjang pengalaman saya, bermacam-macam jenis ayat yang digunakan. Ada yang menceritakan tentang pencapaian akademik mereka, ada juga yang bercerita tentang bangunan mereka dan ada juga yang bercerita tentang kelamahan produk orang lain dengan harapan pengguana akan minat pada produk mereka. Ish ish ish, tak dapat nak nolong.

Cara kami? Mestilah rahsia. Pada 2 @ 3 bulan yang lepas, saya ditugaskan menjaga pameran disebuah karnival yang agak besar dan meriah. Pengurus jabatan saya telah menhantar beberapa orang pelajar KTD untuk membantu saya. Apa yang menarik minat saya ialah?



Pelajar KTD : Selamat datang adik ke booth kami..

Adik2 Lepasan SPM : Kolej ni dimana ya?

Pelajar KTD : Kolej kami ini terletak di Pengkelan Chepa Kota Bharu Kelantan.

Adik2 Lepasan SPM : Ooo.. Herm boleh kakak terangkan sedikit tentang kolej ni?

Pelajar KTD : Insyaallah, boleh. Baik dik, di KTD terdapat 3 jenis Diploma. Pertama Diploma kerjasama dengan UTM, Kedua Diploma kerjasama dengan KUIS (Kolej Universiti Islam Selangor) dan terakhir Diploma KTD sendiri. Kursus-kursus yang ditawarkan adik boleh lihat dalam risalah yang kakak beri. Bantuan kewangan @ pinjaman yang disediakan ialah PTPTN dan juga MARA. Segala kemudahan seperti asrama, transport, bilik kuliah, makmal dan lain2 kemudahan juga kami sediakan. Ada apa2 lagi yang adik ingin tahu? Insyaallah kakak akan cuba jawab.

Adik2 Lepasan SPM : Oo Ok. Agak-agak apa kelebihan Kolej ni ya kak?

Pelajar KTD : Kelebihan? Sepanjang kakak belajar di KTD kelebihan dari segi pembelajaran, kemudahan lebih kurang juga lah dengan IPTA mahupun IPTS lain. 1 jer yang akak rasa paling istimewa, iaitu di KTD kita akan cuba dilatih menjadi seorang pelajar @ manusia yang merangkumi 3 aspek utama. Pertamanya, KTD akan latih kita menjadi seorang yang bijak dan pandai dalam akademik. Kedua KTD juga akan latih dan bentuk peribadi @ akhlak kita agar menjadi seorang insan yang baik dan soleh/soleha. Ketiga KTD akan latih kita sehingga kita mampu untuk menyumbang pada masyarakat diluar sana. Apa yang kita belajar, mahupun rasa di KTD, mampu untuk kita kongsi bersama orang diluar sana. Kalau adik seorang pelajar Multimedia, adik mampu kongsi multimedia adik terhadap orang lain seterusnya memberi manfaat pada orang lain. :-). Kalau adik nak rasa kehidupan sebenar dan juga pengalama-pengalaman yang hebat, jom masuk KTD. Pasti adik akan rasa semua ini, insyaallah.

Adik2 Lepasan SPM : Insyaallah kak. Terima kasih atas penerangan yang diberikan.
Saya begitu kagum terhapad pelajar tersebut. Walaupun seorang pelajar, namun dia boleh yakin menceritakan tentang apa yang ada di KTD. Saya teringat motto KTD yang sering dilaungkan oleh ketua Eksekutif kami, NGAJI BIAR PANDAI, PERANGAI BIAR ELOK, dan HIDUP BIAR BOLEH TUMPANG.

Bila melihat adik tadi, ketiga-tiga elemen motto KTD sudah mula tumbuh didalam diri adik ini. Sub'hanaullah, begitu hebat sentuhan yang terdapat di KTD.
Akhir kalam, pada teman-teman yang ada adik lepasan SPM mahupun teman-teman lepasan SPM, jom kita masuk KTD. Sebarang pertanyaan atau kemuskilan boleh layari laman web http://ktd.edu.my/


SELAMAT BERKENALAN DENGAN KTD!!

Wallahu'alam, yang baik datang dari Allah s.w.t dan yang kurang itu datang dari diri saya sendiri.

1 comment:

Perlu pandangan dari anda semua

Followers