Wednesday, June 1, 2011

MUSLIM MINDA SUPER

Assalamualaikum teman-teman pembaca yang penuh dengan kecerian pada hari ini. Mudah-mudahan kita semua senantiasa berada didalam keadaan yang penuh dengan kesegaran dalam melaksanakan perintah Allah SWT. 

Alhamdulillah, sangat  lah saya bersyukur kepada Allah SWT, kerana saya masih berkesempatan untuk menulis lagi. Insyaallah pada hari ini, akan saya kongsikan satu formula yang saya petik daripada seorang Abang yang sangat berjiwa besar. 28Jam yang lalu saya sempat menemani beliau dalam satu sesi ceramah beliau dalam program PROCAST di Tok Bali Kelantan.  Beliau yang saya maksudkan ialah :

Ayuh datang ziarah blog ana "usrahkeluarga.blogspot.com"

Apa yang ingin saya kongsikan ialah, salah satu isi yang saya ambil daripada penyampaian beliau iaitu berkenaan dengan " BAGAIMAN MELAHIRKAN MUSLIM MINDA SUPER?"

Sebagai hamba Allah SWT, kita mesti memiliki minda super, agar kita mampu menjadi seorang yang lebih baik dan hebat. Antara formula yang diberikan pada kami semua iaitu :

  1. Mengenal diri sendiri terlebih dahulu - Manusia yang tidak mengenal diri sendiri, tidak akan memilik masa depan yang jelas.
  2. Bercerminkan dari orang-orang yang berjaya
  3. Memiliki cita-cita yang luar biasa
  4. Mendasyatkan Niat - "Berapa banyak amal yang remeh menjadi besar gara-gara niat. Dan berapa banyak amal yang besar menjadi remeh gara-gara niat"
  5. Berjiwa besar - Mengambil contoh Rasulullah SAW dan juga para Sahabat Baginda
  6. Memiliki matlamat yang benar 
  7. Merubah malas menjadi POSITIVE (+) - Formulanya ialah  :
                           M = Matlamat Jelas, 
A = Anjakan paradigma,
L = Lead (diri sendiri sebelum hawa nafsu lead), 
A = Agenda (Kena ada agenda dalam kehidupan kita), 
S = Spiritual quotient (kerohanian dalam diri) 

Bagaimana teman-teman? Anda anda sudah bersedia menjadi minda islam yang super atau pun minda yang "ala ok lah ni, biasa-biasa je lah". Maka mulai saat ini, kita harus membuat pilihan yang terbaik buat diri kita semua. Wallahu'alam, ini sahaja lah yang dapat saya kongsikan buat teman-teman pada hari ini. Mudah-mudahan ianya dapat bermanfaat buat diri saya khusunya dan juga teman-teman pembaca sekalian. Yang mana kurang, saya mohon maaf. Sehingga ketemu lagi dalam penulisan yang lain. Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers