Tuesday, July 5, 2011

SANTAI BERSAMA - MANISNYA KURMA INI


Assalamualaikum teman pembaca yang dirahmati Allah SWT sekalian. Mudah-mudahan kita semua berada dalam keadaan yang sihat dan sejahtera. Tidak lupa juga untuk kita mengucap rasa syukur kepada Allah SWT yang telah banyak memberi kita nikmat yang ada disekeliling mahunpun yang ada pada tubuh badan kita sendiri. Ya, sudah pasti kita tidak mampu menghitung segala nikmat ini dengan jari mahupun mesin kira. Perlunya merasa syukur dan mempergunakan segala nikmat Allah ini untuk kebaikan, insyaallah.

Alhamdulillah, dalam perjalan balik daripada pulau pinang, sempat lah saya untuk bersama-sama dalam 1 program "santai bersama" anjuran persatuan kebajikan mahasiswa sabah dan sarawak. Program ini bertujuan sebagai pengenalan pada adik-adik sabah, seronoknya berprogram. Seramai 50 orang adik pelajar sabah semester 1 menyertai program ini. Bila melihat wajah-wajah adik-adik sabah, saya teringat akan zaman saya dan juga kawan-kawan sebagai pelajar Kolej Teknologi Darulnaim pada tahun 2007. Banyak kenangan manis mahupun pahit bersama kawan-kawan. Apa yang paling istimewa ialah apabila hari pertama kami sampai dihadapan Kolej, "Haaa!!!" ni kolej ke atau kilang?


Ya kilang, kilang yang memproses hati dan juga diri kita untuk menjadi hamba yang terbaik disisi Allah SWT. Ini lah tujuan sahabat saya Jumat Mat Salleh hajatkan untuk adik-adik semua. Malah seluruh harapan cikgu-cikgu di Sabah juga berhajatkan adik-adik pelajar ini mampu menjadi seseorang yang berguna pada agama seterusnya masyarakat. Sesuai dengan motto Kolej, "Belajar biar pandai, Perangai biar elok, Hidup biar boleh tumpang". Ayuh pegang lah motto ini dan sebatikan dalam diri adik-adik semua.

Jadikan lah Kolej Teknologi Darulnaim sebagai titik permulaan untuk adik-adik mengecapi kejayaan yang luar biasa. Yakin dan percaya lah, walau kolej ini serba kekurangan namun ada sesuatu yang istimewa di sini. Sabar lah menanti dan rempuh segala cabaran mahupun ujian mendatang. Semoga, adik-adik pelajar memanfaatkan peluang serta mengumpul segala bentuk ilmu dunia mahupun akhirat. Akhir kalam "Semoga terus bertahan di sini". Wallahu'alam, wassalam.

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers