Monday, July 18, 2011

PEMAIN BOLA SEPAK ISLAM

Assalamualaikum semua.. Teman-teman, ayuh kita sama-sama tidak jemu-jemu mengucap rasa syukur pada Allah SWT atas segala nikmat yang ada pada kita. Oh ya, tidak lupa juga untuk sentiasa segar dalam melaksanakan kerja-kerja dakwah dan tarbiyah, insyaallah. (Peringatan untuk Tuan Blog khususnya)

Hari ini, saya ingin berkongsi tentang beberapa orang pemain bola sepak profesional muslim di Eropah masa kini. Mereka semua ini bermain seperti singa dihadapan manusia, namu hakikatnya tetap tunduk dan sujud lemah dihadapan Allah SWT. Yes, hebat macam mana pun kita bermain diatas padang bola, hakikatnya Allah SWT lagi maha hebat dan berkuasa sekalian alam.

Berikut merupakan pemain bola sepak yang saya maksudkan :
Frederic Kanoute
Beliau bermain di kelab sepanyol iaitu Sevilla. Beliau pernah membawa mesej "save palestina" selepas menjaringkan gol. disebabkan beliau membawa mesej tersebut, beliau disaman oleh badan bola sepak dunia. Akan tetapi kesimpulan yang bolah kita buat ialah, beliau berani membawa mesej benar dihadapan penyokong bola sepak sepanyol. "satu tepukan buat beliau"

Mesut Ozil

Beliau bermain untuk kelab gergasi sepanyol Real Madrid. Beliau memiliki ciri pemain muslim yang simple dan bersikap "humble" dihadapan penyokong Real Madrid mahupun rakan sepasukan. Setiap kali sebelum sepak mula dimulakan, beliau akan membaca surah Al-Fatiha. Bagi beliau, ianya sebagai sumber kekuatan beliau bermain diatas padang bola.

Nicolas Anelka (Abdul-Salam Bilal) 
Bermain untuk kelab Chelsea. Bersikap pemdiam dan banyak senyap bila berada diatas padang bola. Sebelum bermain, beliau juga akan membaca Al-Quraan dan jelas kelihatan ciri-ciri muslim diwajahnya walaupun bermain dengan pemain-pemain profesional bukan islam.

Ibrahim Affelay
Seusia muda sudah pun bermain untuk Kelab terbesar dunia Barcelona. Pemain muda ini juga senantiasa berdoa setiap kali sebelum sepak mula dimulakan. Lincah dihadapan pihak lawan, namun tetap tunduk dan malu dihadapan Allah SWT.

Teman-teman yang dirahmati Allah sekalian, sedar tidak sedar sudah ramai pemain muslim profesional bermain untuk kelab gergasi eropah. Apa yang saya harapkan ialah, kita mengambil iktibar semangat tinggi yang ada pada mereka-mereka ini dan berusaha untuk menjadi yang lebih baik dan pencapaian yang lebih tinggi, insyaallah.. Teman-teman boleh "search" sendiri pemain-pemain yang lain, insyaallah ramai lagi. Yang mana baik kita jadikan pengajaran dan teladan.Kurang baik pula, kita jadikan sebagai "offside". Wallahu'alam, wassalam..

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers