Thursday, August 18, 2011

DIA DAN "Sisha"

Assalamualaikum teman-teman yang dikasihi Allah sekalian. Alhamdulillah, dengan izin-Nya kita sudah pun berada dihari ke-18 kita berpuasa. Mudah-mudahan 18 hari yang sudah kita lalui ini, penuh dengan amal-amal yang bermanfaat. 


Hari ini ringkas sahaja penulisan saya. Sekadar perkongsian realiti kehidupan.


"1 hari yang lalu, selepas bermain futsal, saya dan member2 pegi minum2 kopi sekaligus beli makanan bersahur. Pada masa tu, tepat jam 3.00 pagi. Sampai2 je, kelihatan di sebelah kanan saya terdapat beberapa orang anak muda lelaki dan perempuan. Kelihatannya seperti pelajar IPT. Apa yang saya kagum ialah..... No no, bukan kagum tapi 'menyedihkan' ialah ada beberapa orang perempuan yg duduk sekali lepak2 tengah sedut SISHA. Tekejut saya!! Biar betul mereka ni. Sisha ni ibarat macam rokok juga lah function nya. Cuma bentuk fizikalnya saja yang berbeza.  
Gambar Hiasan
Saya difahamkan oleh seorang member saya, sisha yang mereka hisap ni cuma perisa buah-buahan sahaja. Ada macam2 perisa, spt strawberi dan sebagainya. 'ooo mcm tu' saya hanya menganguk tanda baru faham. Saya simple kan lagi, saya tak pasti apa keburukan mahupun kebaikan sisha ini. InsyaAllah saya akan cuba share tentang sisha ni diartikel saya akan datang. Sambung balik, so dah tengok hamba Allah (perempuan) tengah sisha, tak cukup dengan itu 'aik' cara berpakaian dan juga pergaulan antara lelaki dan perempuan 'adui' sgt tidak menyenangkan mata.


Saya berfikir "agaknya lah apa yang mereka semua rasa bila buat sesuatu yg macam ni. having fun boys and girls, x jaga adap pergaulan, bulan Ramadhan yg mulia ini, anak muda islam and berpakaian spt TUT". Istighfar, itu sahaja lah yang mampu saya ungkapkan pada masa itu. Mudah-mudahan mereka semua diberi Hidayah oleh Allah SWT dan menjadi insan yang bertakwa (peringatan untuk diri saya dan juga teman2 semua) :


"Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa kepada-Nya" (Surah Ali-Imran 3:102) 


Semoga, Ramadhan pada kali ini, menjadi madrasah yang terbaik buat diri kita semua. Insyaallah..
Wallahu'alam, sebelum saya berhenti menekan papan kekunci laptop, ingin saya mohon maaf sekiranya penulisan saya ada yang terkurang dan sebagainya. Tegur lah saya, agar saya mampu memperbetulkan kesilapan. Akhir kata, wassalam."

5 comments:

Perlu pandangan dari anda semua

Followers