Monday, April 25, 2011

BESAR MAKNANYA HIDUP DI KTD


Alhamdulillah.... Bisa mencoret lagi pada hari ini.

Salam teman-teman sekalian, bagaimana anda pada hari ini? Moga-moga semuanya baik-baik sahaja, dan seperti biasa terus segar dalam melaksanakan tugasan atau tanggungjawab yang diberikan.

Hanya sedikit perkongsian pada hari ini untuk ratapan teman-teman semua. Mudah-mudahan bisa improve iman kita, insyaallah.  

Jadi saya sambung.... Pada hari ini saya berkunjung disebuah kedai makan "orang kita" yang terletak di Taman Kurnia Jaya Pengkelan Chepa Kelantan. Seperti biasa, duduk.. "Kak saya mau order" ayat biasa yang anda semua guna.

Kebetulan, disebelah meja saya ada beberapa orang anak muda yang lebih kurang sebaya dengan saya. Begitu asyik mereka bersembang dan bergelak ketawa. Ada beberapa orang diantara mereka tidak menutup aurat dengan sempurna, dan bermacam-macam gaya lagi ditonjolkan. "hee hua haa huu" lebih kurang macam tu lah perbualan mereka.

Habis sahaja mereka semua minum, mereka pun blah.. (Astaghfirullah) mereka pun beredar balik. Apa lagi,saya pun tutup akaun la. "Kak kira"

(Kakak) Tengok la tu dik, semua mereka itu bakal pendidik adik-adik masa akan datang, tapi perangai macam tu pula. Tidak sama dengan pelajar KTD, masih sopan lagi.

(Ter.... apa ya) Saya hanya senyum mendengar kakak tu bercerita. Bukan lah nak merasa bangga, namun rasa bersyukur dapa duduk di KTD. Ya betul, ada juga dikalangan pelajar KTD yang kurang elok, namun semua itu perlukan masa dan juga bimbingan. Begitu juga lah sekumpulan anak muda yang saya ceritakan tadi. Semoga mereka juga akan diberi hidayah dan menjadi pendidik yang hebat.

(Pesanan khas) Kepada adik-adik lepasan SPM MATRI, SMAKL dan SMIK semoga adik-adik menjadi seorang yang hebat walau dimana jua adik-adik berada. KTD mungkin bukan pilihan pertama, namun doa-doa adik saya sangat perlukan agar adik-adik sabah yang akan datang ke KTD menjadi hebat seperti anda semua yang sudah ada asas menjadi seorang da'i. Saya bukan lah pelajar MATRI, mahupun SMAKL apatah lagi SMIK, namun saya sudah beberapa kali menjejaki sekolah-sekolah ini, adik-adik pelajar semuanya berwajah bersih dan baik. Semoga kita semua, senantiasa berada disatu landasan yang sama, iaitu melaksanakan kerja-kerja D&T.

Wahh, mintak maaf pada teman-teman semua, saya agak melencong sikit. Wallahu'alam, mana yang baik itu datang daripada Allah s.w.t dan yang kurang itu datangnya dari diri saya sendiri. wassalam... 

3 comments:

  1. semoga ia menjadi motivasi kita untuk teruskan kerja2 DnT ni....

    ReplyDelete
  2. "hee hua haa huu" - bahasa apa ni, zul?

    ReplyDelete
  3. na..itu bahasa santifik..

    -zulkarnain-

    ReplyDelete

Perlu pandangan dari anda semua

Followers