Wednesday, April 13, 2011

STOP HAYAL DAN BERSYUKUR LAH!!


Pada hari ini, saya ingin mengajak diri saya dan juga teman-teman agar sering kali mengingati nikmat Allah s.w.t yang dikurniakan kepada kita. Nikmat Allah meliputi dari hujung rambut hingga ke bawah kedua telapak kaki, kesihatan badan, keamanan, hutan belantara, udara, air, serta banyak lagi yang tidak terkira dengan akal kita.

"Dan Dia telah berikan kepada kamu segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menghitungnya. Sungguh manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari nikmat Allah" (Surah Ibrahim :34)

Begitu besar sekali nikmat Allah teman-teman.. Pokoknya, semua yang ada disekeliling kita ini Allah berikan untuk kita manfaatkannya. Tidak ada sebab untuk kita merasa angkuh dengan apa yang kita miliki pada hari ini. Semua ini datangnya dari Allah yang maha kuasa. Bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik balik.

Cuba bayangkan, anda sedang seronok bermain futsal, gelecek dengan hebat, buat skill sana sini, tiba-tiba dengan izin Allah, kaki anda berhenti berfungsi dan tidak dapat berlari, berjalan mahupun menggelecek. Pada masa itu baru lah kita akan "Ya Allah" Ya Allah kaki aku!!

(Tarik nafas dalam-dalam) hembus... Apa perasaan anda? Nikmat bukan? Sebelum penulisan-penulisan saya sebelum ini, kita sebenarnya sedar dan maklum, cuma kita terlalu sibuk kejar benda-benda yang memutuskan kita denganNya sehingga menyebabkan kita lupa dan ada juga yang buat-buat lupa.

Teman-teman, lihat lah diri kita, keluarga kita, tempat tinggal kita, pekerjaan kita dan dunia sekeliling kita. Dan jangan kita termasuk golongan seperti:

"Mereka mengetahui bahawa semua nikmat yang ada berasal dari Allah, tetapi mereka mengingkarinya..."               (Surah An-Nahl :83)

Itu sahaja perkongsian saya pada hari ini, mudah-mudahan ianya bisa bermanfaat pada teman-teman sekalian. Bila bercerita soal nikmat Allah ini, seringkali sudah kita dengar.. Namun, ianya perlu diulang-ulang agar kita sering ingat NIKMAT Allah yang ada pada kita. Sesungguhnya penulisan saya ini, khusus buat diri saya terlebih dahulu. Wallahu'alam, maafkan saya sekiranya banyak yang kurang. Wassalam.. 

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers