Friday, July 22, 2011

TAK LAMA LAGI PUASA LAH WEI...


Salam kasih sayang buat semua member-member yang sudi jenguk, baca mahupun singgah berehat di blog 360 darjah yang serba kekurangan ini. Nah, teman-teman yang dirahmati Allah SWT sekalian, pasti kalian sudah maklum yang kita sudah semakin hampir memasuki bulan yang penuh dengan keberkatan. 

"Wah, bulan ramadhan tak lama lagi la.. Bestnya.... dapat lagi baju baru untuk raya nanti ni... yeah yeah, tak sabar nak puasa dan beraya" (Stop) Woo wooo, nanti dulu!! Jangan cepat sangat confirm geng yang kita ni pasti sempat menikmati bulan ramadhan dan juga raya nanti? (Kenapa?) Nah, kita kan sudah maklum, semua itu hanya bisa berlaku dengan ketentuanNya mahupun izinNya. Seharusnya apa yang perlu dipikirkan ialah apa persiapan yang perlu kita lakukan bersama sebelum menjejak kaki di bulan penuh barakah ini. (Apa persiapan tu?)

Haa, ni la yang saya nak share. Teman-teman tarik nafas semua yer ............. (Hembus)
Baiklah, berikut merupakan perkara-perkara yang perlu kita sama-sama cuba laksanakan :
  • Memperbanyakkan TAUBAT (nah jangan taubat kejap jer yer)
  • Perbaiki hubungan dengan orang lain dan lupa segala sengketa yang berlaku (buang yang keruh ambil yang jernih) 
  • Meminta keampunan dan kemaafan daripada kedua orang tua kita (always love ayah dan ibu)
  • Belajar dan faham Fiqh Saum puasa (biar lebih jelas dan faham akan bulan penuh dengan barakah ini)
  • Banyakkan baca Al-Quraan (baca, faham dan baiki sikit demi sikit bacaan)
  • Perhebatkan amalan-amalan sunat
  • Menjauhi amalan-amalan kefasadan dan kemungkaran
  • Memelihara dan menjaga hati kita
Fuhh, alhamdulillah siap pun beberapa perkara yang perlu saya dan juga teman-teman kena laksanakan, insyaallah. Oo ya, bagi teman-teman yang seperti biasa mahupun terbaca tips ini, sebenarnya tuan blog 360 darjah mencedoknya dari blog sahabat baik yang saya anggap seperti abang saya sendiri. Siapa kah beliau? 

Nah, confirm la Ust Ali @ Abg Ali @ juga dikenali sebagai Brohamzah. Mana lah tau, ada yang bosan dengan penulisan saya ni, atau nak penulisan yang lebih baik, boleh la ziarah blog brohamzah.blogspot.com. Pasti menarik dan mudah difahami, insyaallah :-) 

Ok lah teman-teman semua, nanti ada masa lain kita berartikel lagi ok. Ayuh sama-sama kita improve diri dari masa ke semasa, dan tidak pernah jemu ucap rasa syukur kepada Allah SWT yang sudah banyak memberi kita nikmat yang kita lihat secara mata kasar mahupun halus. Wallahu'alam, mohon maaf sekiranya artikel 360 darjah tidak menarik. Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers