Thursday, August 4, 2011

PASTI ADA PELUANG!!!


Assalamualaikum semua. Alhamdulillah sekali lagi ayuh teman-teman yang dirahmati Allah SWT sekalian untuk tidak jemu-jemu mengucap rasa syukur akan segala nikmat yang ada disekeliling kita ini. Subhanaullah, pasti tidak terhitung dengan jari mahupun mesin kira akan segala bentuk nikmat yang telah kita perolehi selama mana kita masih diberi nyawa.

Dengan penuh rendah hati, ingin saya berkongsi satu artikel yang ringkas dan mudah-mudahan bermanfaat kepada teman-teman semua. Dengan izin Allah SWT, saya terbaca satu buku yang membawa khabar gembira dan juga peringatan pada kita semua, insyaallah. Dalam kita mengharungi perjalanan hidup, ya sudah pasti kita akan melakukan kesilapan. Kecil mahupun besar, itu diri kita dan Allah SWT sahaja lah yang tahu. 

Baik, saya cuba simpulkan seringkas yang mungkin. Apa kaitan kesilapan masa lalu kita dengan tajuk artikel saya pada hari ini? Ya tepat, setiap hambaNya yang melakukan kesilapan pasti Allah akan beri peluang keampunan kepada nya. Rasulullah SAW pernah bersabda : "Jika seorang hamba berbuat dosa dan benar-benar bertaubat kepada Allah SWT. Allah SWT juga menerima setiap kebaikan yang pernah dilakukan nya dan mengampuni setiap dosa yang pernah diperbuat nya. Setiap dosa bererti sebuah darjat di syurga dan Allah berikan atas setiap kebaikannya sebuah istana di syurga. Allah SWT juga akan menikahkannya dengan bidadari " 

Tidak cukup dengan itu, Rasulullah SAW bersabda lagi : "Allah mewahyukan kepada Daud a.s - "Wahai Daud, berikan lah khabar gembira kepada para pendosa dan sampaikan lah peringatan kepada kaum shiddiqin (para pembenar) !" Pada ketika ini,Nabi Daud kehairanan lalu bertanya ," Wahai Tuhan, bagaimana aku akan memberikan khabar gembira kepada para pendosa dan peringatan kepada kaum shiddiqin?"
 
Lalu Allah SWT berfirman, " Wahai Daud, berikan lah khabar gembira kepada kaum pendosa bahwa tidak ada dosa yang tidak kuampuni dan sampaikan lah peringatan kepada kaum shiddiqin agar tidak merasa bangga dengan amal mereka. Bila aku (Allah SWT) menghukum seseorang ia pasti binasa. Wahai Daud, jika engkau mengakui cinta kepada-Ku, keluarkan lah cinta kepada dunia dari dalam hatimu. Cinta kepada - Ku dan cinta dunia tidak mungkin berkumpul dalam satu hati. Wahai Daud, barang siapa mencintai-Ku nescaya dia bertahajud di hadapan-Ku ketika orang lain tidur, berzikir kepada-Ku dalam kesunyian kala orang lalai, serta bersyukur atas nikmat-Ku saat orang lain alpa."

Teman-teman yang dikasihi Allah sekalian, semoga kita sentiasa muhasabah akan perjalanan hidup kita. Semoga kita menginsafi kesilapan lalu kita dengan sebenar-benar keinsafan dan ingin mencintai Allah SWT sepenuh jiwa raga kita  (PERINGATAN UNTUK TUAN BLOG KHUSUSNYA). Rebut lah peluang yang telah Allah sediakan pada kita ini. Setakat ini sahaja lah dahulu artikel saya, mudah-mudahan bermanfaat buat kita semua. Yang mana kurang, saya mohon maaf dan ampun daripada Allah SWT. Wallahu'alam "Selamat menyambut Bulan Ramadhan" wassalam.

No comments:

Post a Comment

Perlu pandangan dari anda semua

Followers